2015-03-19

Intervju med Jennie Bergius, del 1

- Berätta om dig själv och hur du började måla 

Jag heter Jennie Bergius, är född 1986 och bor på en liten ö utanför Göteborg.
Jag arbetar som akvarellkonstnär och spenderar övriga tiden tillsammans med min fina familj - sambo Marcus Ambjörnsson som är möbeldesigner och trähantverkare, vårt 1-åriga barn och två katter - och yoga.
Jag är väldigt lycklig och tacksam över att jag lever det liv jag lever.

Jag har målat akvarell sedan jag var liten, kanske 5-6 år gammal.
Min mamma målar också akvarell och som barn fick jag ibland följa med på hennes kurser och det var så det började.










- Har du några förebilder som du inspireras av i ditt konstnärskap?

Min mamma som också är akvarellkonstnär och undervisar i akvarellmåleri har varit och är fortfarande väldigt betydande för mig i mitt måleri. Hon har lärt mig, hjälpt mig och trott på mig i mitt målande. Hon är min konstnärliga mentor och jag är väldigt glad och tacksam över det.

Även min sambo Marcus är ovärderlig för mig i mitt konstnärskap, han är en stark inspirations- och kraftkälla. Marcus är också egenföretagare inom sitt konstnärliga område som är trähantverk. Vi förstår varandras behov av konstnärligt skapande och inspirerar varandra. Han har också hjälpt mig att våga satsa och att hantera tankar om prestation kopplat till måleri.

Andra konstnärliga personer som inspirerar mig är fantastiska musiker som Michael Jackson, Håkan Hellström och Laleh. Känslorna som de förmedlar genom sin konst är för mig otroligt inspirerande.









Läs mer om Jennie Bergius och hennes konst på www.jenniebergius.com

Bilderna i detta inlägg är lånade från www.jenniebergius.com och är publicerade här med hennes tillstånd. De får inte kopieras eller användas någon annanstans.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar