2015-03-26

Intervju med Jennie Bergius, del 2

-Vart befinner du dig i ditt konstnärskap?

De senaste åren har det blivit möjligt för mig att spendera mer tid med måleriet varpå jag numera är egenföretagare som konstnär. Jag driver hemsidan och bloggen www.jenniebergius.com, facebooksidan jennie.bergius och är aktiv på instagramkontot @jenniebergius.

Jag har alltid flera måleriprojekt på gång och får en hel del beställningar. Jag tycker om den mixen av utmaningar i skapandet. Jag får även många beställningar på mina egendesignade födelsemålningar vilket är jättekul.





Varje sommar sedan år 2000 har jag ställt ut mina målningar tillsammans med min mamma Renate Bergius akvarellkonstnär, och porslins- och akvarellkonstnären Catarina Sandberg (och gästkonstnärer) på ön där jag bor. Detta är en av årets höjdpunkter, vi har så fin gemenskap och det är roligt att träffa alla som tar sig tid att komma och hälsa på oss.

Förra året deltog jag också i en samlingsutställning i Göteborg vilket ledde till en soloutställning. Det var väldigt spännande och jag är tacksam för dessa erfarenheter.

De senaste två helgerna har jag lett barngrupper i måleri vilket har varit jättekul. Det har i sin tur gett nya spännande möjligheter. Och så har jag ett par andra projekt på gång som än så länge är lite hemliga.


- Hur har du utvecklats som konstnär med tiden? 
Vad har påverkat dig och hur?

Utveckling sker hela tiden eftersom konsten följer livet som är föränderligt. Jag kan inte peka på någon enskild händelse men det kanske hör ihop med att jag målar nästan dagligen och då blir också varje dag med vad den bär med sig en källa till inspiration.


Läs mer om Jennie Bergius och hennes konst på www.jenniebergius.com

Bilderna i detta inlägg är lånade från www.jenniebergius.com och är publicerade här med hennes tillstånd. De får inte kopieras eller användas någon annanstans.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar